Nejste na to sami.

V této nelehké době vám nabízíme pomocnou ruku. Podívejte se, na jaký příspěvek máte nárok a zažádejte si o něj online.

Příspěvek na bydlení

hint

Chcete pomoct někomu jinému? Poradíme vám, jak správně podat žádost. 

Příspěvek na bydlení jsme teď vylepšili a zjednodušili, aby vám pomohl zvládnout aktuální rostoucí náklady na bydlení.

Nárok na něj máte, pokud jsou vaše náklady na bydlení (nájem, elektřina, plyn, služby, vodné apod.) vyšší než 30 % vašich čistých příjmů.

Zároveň 30 % vašich čistých příjmů nesmí přesáhnout částku normativních nákladů na bydlení (tzv. normativy). Ty stanovují přiměřenou částku všech nákladů na bydlení, tedy průměrné výdaje podle počtu členů domácnosti a velikosti obce.

Příspěvek teď navíc získáte díky zjednodušené žádosti mnohem rychleji.

Nově stačí pouze jedna žádost. Náklady na bydlení a příjmy rodiny se teď prokazují pouze jednou za půl roku.

O tento příspěvek můžete zažádat až 3 měsíce zpětně. Jeho průměrná výše je nyní 5 000 Kč měsíčně.

Naším cílem je všem stávajícím příjemcům ulehčit cestu k čerpání tohoto příspěvku a co nejvíce minimalizovat papírování.

Do nákladů na bydlení se nezapočítává jenom nájem, ale třeba i energie a služby spojené s bydlením.

Situace každé domácnosti se posuzuje individuálně s ohledem na místo, kde bydlí.

Příspěvek ale mohou získat nejen lidé, kteří bydlí ve vlastním nebo pronajatém bytě či domě, ale i ti, kteří trvale žijí na své chatě či chalupě, případně bydlí v bytě či domě na za základě věcného břemene. V dané nemovitosti nemusíte mít trvalý pobyt.

Pro více informací se neváhejte obrátit na callcentrum Úřadu práce ČR 800 779 900.

Pokud chcete zjistit, zda máte na příspěvek nárok, vyzkoušejte orientační kalkulačku.

Co musíte doložit?

K žádosti o příspěvek musíte připojit tyto dokumenty (stačí vyfotit mobilem nebo sken):

  • Potvrzení o výši příjmu – Např. platový výměr či výplatní páska.
  • Potvrzení nákladů na služby – Doklad potvrzující výši nákladů na služby, jako je třeba vodné, stočné, odvoz odpadu a podobně.
  • Potvrzení nákladů na energie – Doklad potvrzující výši nákladů na elektřinu či plyn za předchozí měsíce.
  • Vyúčtování služeb a energií – Pokud jste v daném měsíci obdrželi přeplatek či nedoplatek.
  • Nájemní smlouva – Pokud bydlíte v nájmu.
  • Potvrzení o studiu – V případě, že je vaše dítě student starší 15 let.
  • Prohlášení dalších osob – Pokud s vámi bydlí další osoba starší 18 let, budete od ní potřebovat podepsat prohlášení, že u vás skutečně bydlí. Tady si stáhněte potřebný formulář.

Jak o příspěvek požádat?

Kliknutím na tlačítko vás přesměrujeme na web Ministerstva práce a sociálních věcí. Tam se dozvíte více informací a po přihlášení pomocí Identity občana můžete žádost rovnou podat.

Kliknutím na tlačítko vás přesměrujeme na web Ministerstva práce a sociálních věcí. Tam se dozvíte více informací a po přihlášení pomocí Identity občana můžete žádost rovnou podat.

S žádostí o příspěvek vám osobně pomohou na nejbližší pobočce Úřadu práce. Tu najdete v seznamu včetně její otevírací doby.

Veškeré formuláře si zatím můžete projít doma, stačí kliknout na všechny informace.

Chcete pomoct s žádostí někomu blízkému?

Nejdříve si váš blízký bude muset založit elektronickou Identitu občana, pomocí které pak může komunikovat se státem online. Žádost musí být vždy podaná prostřednictvím elektronické identity toho, kdo o příspěvek žádá. Není tedy například možné, aby vnuk žádal pomocí vlastní Identity občana za babičku nebo vnučka za dědečka.

Pokud váš blízký využívá internetové bankovnictví, tak bude nejjednodušším způsobem bankovní identita. S tou se lze stejnými přihlašovacími údaji přihlásit i do elektronických systémů státu. Aktuálně ji využívá sedm tuzemských bank (Česká spořitelna, ČSOB, Komerční banka, Moneta, Raiffeisenbank, FIO a AirBank).

Identitu občana můžete založit i osobně na nejbližší pobočce Czech POINT. Budete potřebovat občanku toho, pro koho se bude identita zakládat a mobilní telefon.

A co když internetové bankovnictví nemá? Pak si může stáhnout do chytrého telefonu aplikaci Mobilní klíč nebo si založit NIA Id.

Všechny možnosti přihlášení včetně podrobných návodů najdete na www.chciidentitu.cz.

Ve chvíli, kdy bude mít váš blízký elektronickou identitu, postupujete už podle návodů pro elektronickou žádost u jednotlivých příspěvků.

Pokud si nebudete vědět rady, stačí se obrátit na call centrum 800 77 99 00, kde vás celou žádostí provedou.

info

Všechny informace najdete na www.chciidentitu.cz 

Jaké další příspěvky nabízíme

Kromě výše uvedených příspěvků nabízíme i další. Podívejte se, s čím vším vám můžeme pomoci.